کسب و کار اینترنتی و درآمد اینترنتی دو موضوعی است که توجه بسیاری از افراد به ویژه جوانان را به خود جلب می کند.
در این مقاله سعی شده است به زبان ساده به بررسی کسب و کار اینترنتی چیست، سپس انواع مدل های کسب درآمد از اینترنت و مراحل ایجاد یک کسب و کار اینترنتی موفق را بیان کنیم. پس با ما بمانید.
کسب و کار اینترنتی چیست؟
به طور کلی می توان گفت هر فعالیتی در اینترنت که منجر به درآمدزایی شود، کسب و کار اینترنتی نامیده می شود، اما 2 شرط مهم دارد، اول اینکه شما مالک اصلی پلتفرم کسب و کار خودتان باشید و دوم اینکه که از طریق این تجارت درآمد پایداری دارید.
برای توضیح بهتر این دو حالت مثال هایی می آوریم:
شاید ما اغلب می بینیم که یک شخص یکی از شبکه های اجتماعی استفاده می کند و مثلاً از فروش محصولاتش درآمد کسب می کند. این یک تجارت اینترنتی نیست زیرا هر دو شرط را نقض می کند. آیا این شخص مالک پلتفرم کسب و کار خود است؟ خیر، زیرا پلتفرمی که کسب و کار خود را روی آن شروع کرده است مال او نیست.
آیا درآمد او از این تجارت ثابت است؟ دوباره نه. چه تضمینی وجود دارد که این شبکه اجتماعی یا پیام رسان محبوبیت خود را از دست ندهد؟ آیا امروز کسی از فیس بوک به عنوان شبکه اجتماعی و وایبر به عنوان پیام رسان استفاده می کند؟؟! (البته منظورمان ایران است) البته با کم شدن محبوبیت آن شبکه اجتماعی، کسب و کار شما نیز از بین می رود پس درآمد شما ثابت نیست.
انواع مدلهای کسب درآمد از اینترنت
در این قسمت می خواهیم انواع کسب و کار اینترنتی را بشناسیم تا دسته بندی صحیح این نوع کسب و کار را به خاطر بسپاریم. این به ما کمک می کند تا نوع کسب و کار خود را انتخاب کنیم.
1) فروش کالا:
در این مدل کسب درآمد اینترنتی، محصول مورد نظر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فروش می رسد، مانند دیجی کالا که محصولات خود را به صورت مستقیم و محصولات سایر شرکت ها را به صورت غیر مستقیم به فروش می رساند. از دیگر نمونه های فروش غیر مستقیم کالا می توان به سامانه فروش تعاونی اشاره کرد.
2) ارائه خدمات:
خدمات مستقیم یا غیرمستقیم شکل دیگری از درآمد در اینترنت است، به این صورت که شما مستقیماً به مشتریان خود خدمات ارائه می دهید یا با ارائه دهندگان خدمات همکاری می کنید و فقط دریافت کننده سفارش هایی هستید که به دنبال این شکل از خدمات غیر مستقیم یا آنها هستند. می شود گفت همان واسطه!
به عنوان مثال می توان به پنل های ممبر و فالوور اشاره کرد که به طور مستقیم به مشتریان خود خدمات رسانی می کنند مانند ویسا سوشال یا شرکت های طراحی سایت مانند ما. اما نمایندگان این شرکت ها پیمانکار بوده و فقط پورسانت دریافت می کنند، بنابراین خدمات آن ها به عنوان واسطه یا غیر مستقیم طبقه بندی می شود.
3) بازاریابی محتوا:
به عنوان جدیدترین مدل محتوا تولید می کنیم و از آن درآمدزایی می کنیم که مانند مدل های قبلی دو حالت مستقیم و غیر مستقیم دارد. در حالت مستقیم امکان تولید محتوای قابل خرید (معمولا آموزشی) و فروش مستقیم آنها وجود دارد، مانند سایت فرادرس که در زمینه تولید فیلم آموزشی فعالیت می کند.
در حالت غیرمستقیم، تولید محتوا به صورت رایگان انجام می شود و هیچکس بابت محتوایی که تولید می کنید به شما پولی نمی دهد، اما ترافیکی که وب سایت شما جذب می کند برای شما درآمد کسب می کند. مانند مجلات اینترنتی و …
توجه: کسب و کار آنلاین می تواند از راه های زیادی برای کسب درآمد همزمان استفاده کند، به عنوان مثال می توانید با فروش محصولات و فروش محتوای وب سایت درآمد کسب کنید.
همچنین بخوانید: نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار
مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
وقتی مزایای کسب و کار اینترنتی را بدانید برای راهاندازی آن و شروع کسب درآمد از اینترنت بیشتر ترغیب میشوید. ما در این بخش با معرفی بعضی از مزیت های اصلی کسب و کارهای اینترنتی، شما را برای راهاندازی این نوع کسب و کار وسوسه میکنیم!
1- راه اندازی با سرمایه اولیه بسیار کم و حتی گاهی بدون سرمایه اولیه!
هزینه ایجاد وب سایت برای راه اندازی کسب و کار آنلاین با هزینه ایجاد یک کسب و کار در محیط فیزیکی مقایسه نمی شود. هزینه رهن و هزینه اجاره مغازه یا دفتر کار را برای راه اندازی یک تجارت فیزیکی در نظر بگیرید!!!
2- محدود به محدوده جغرافیایی خاصی نباشد
اکثر کسب و کارها فقط می توانند به یک منطقه جغرافیایی بسیار محدود مانند شهر شما خدمات ارائه دهند. اما در یک کسب و کار اینترنتی هیچ محدودیتی در این زمینه ندارید و می توانید به کل کشور و حتی فراتر از آن خدمات رسانی کنید. (حتی اگر وب سایت شما فقط فارسی را پشتیبانی می کند، می توانید خدمات خود را به فارسی زبانان در سراسر جهان ارائه دهید!)
3- 24 ساعت شبانه روز کسب درآمد کنید
تصور کنید در حالی که خواب هستید درآمد کسب می کنید! ایده ای دوست داشتنی است! چیزی که در کسب و کارهای اینترنتی رایج است! اکثر کسب و کارهای اینترنتی 24/7 برای صاحبان خود درآمد ایجاد می کنند.
4- هزینه نسبتا پایین بازاریابی و تبلیغات اینترنتی
معمولا راه حل های تبلیغاتی برای یک کسب و کار فیزیکی بسیار گران هستند (مثل بیلبوردها و غیره) اما در کسب و کار اینترنتی تبلیغات با همان بازخورد و گاهی اوقات بازخورد بیشتر با هزینه بسیار کمتری قابل انجام است.
5- بازاریابی هوشمند و هدفمند و جذب مشتری
با یک مثال توضیح می دهیم. فرض کنید یک فروشگاه موبایل دارید و فروشگاه خود را در قالب بیلبورد یا تبلیغات تلویزیونی تبلیغ می کنید. چند درصد از افرادی که تبلیغ شما را می بینند در آن لحظه به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند؟؟!
حال بیایید تصور کنیم که فروشگاه خود را در اینترنت منتشر کرده اید. به عنوان مثال، شما برای وب سایت خود پول پرداخت کرده اید تا در نتایج جستجو برای عبارت «خرید از طریق موبایل» یا چیزی به نام سئو یا بهینه سازی وب سایت خود در آن زمان رتبه خوبی کسب کند. حالا چند درصد از افرادی که این عبارت را جستجو می کنند و در وب سایت شما قرار می گیرند، در واقع محصولات شما را می خواهند؟؟! این یعنی بازاریابی هوشمندانه و هدفمند!
6- دسترسی سریع و آسان به آمار، اطلاعات مالی و…
به جای اینکه یک حسابدار اطلاعات مالی شما را برای کسب و کار آنلاین شما مدیریت کند، گزارش، صورتحساب و موارد دیگر فقط با یک کلیک فاصله دارد! ساده!
7- مدیریت همزمان چند کسب و کار
کسبوکارهای آنلاین در مقایسه با کسبوکارهای فیزیکی زمان بسیار کمی میبرند، و به شما این امکان را میدهند که چندین کسبوکار را با هم مدیریت کنید و در مکانهای مختلف کسب درآمد کنید. همچنین می توان از آن به عنوان کار جانبی استفاده کرد.
مزایای کسب و کار آنلاین به این محدود نمی شود و در این مقاله به معرفی 7 مزیت اساسی کسب و کار آنلاین پرداخته ایم.
چگونه کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟
حال که کسب و کار اینترنتی و انواع آن را شناختیم و با مزیتهای آن آشنا شدیم، به سراغ مراحل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق میرویم و مسیر این راه را برای شما روشن میکنیم.
گام اول: توانایی های خودت را بشناس!
یک برگ کاغذ بردارید و هرچه که در چنته دارید بنویسید! اینکار به شما در تصمیم گیری درمورد اینکه در چه حوزهای کسب و کار اینترنتی خود را راهاندازی کنید کمک میکند. برای مثال کار با نرمافزارهای گرافیکی را در حد مبتدی بلد هستید و یا نویسنده خوبی هستید. مطمعناً همین موارد ساده، شما را برای ادامه راه بسیار کمک خواهند کرد. خلاصه هرچه که فکر میکنید حتی کمی از آن را بلدید بنویسید.
گام دوم: انتخاب حوزه کاری
با توجه به تواناییهایتان یک حوزه کاری را انتخاب کنید. مشکلی که اکثر افراد در انتخاب حوزه کاری دارند این است که میخواهند حتما یک ایده جدیدی را راهاندازی کنند، اگر ایده و توانایی جدیدی دارید واقعا عالی است. اما اگر ندارید واقعا مهم نیست!! فقط باید شروع کنید. به یاد داشته باشید که یک طرح کم کیفیت راه اندازی شده به مراتب خیلی بهتر از یک طرح باکیفیت است که هیچوقت به دلیل حساسیت های شما راه اندازی نمیشود.
گام سوم: تحلیل رقبای خود و بررسی عملکرد آنها
یکی از نکتههای مهم در قبل و بعد از راه اندازی کسب و کار اینترنتی تحلیل عملکرد رقبا است. در حوزه کاری که انتخاب کردید رقبای خود را بشناسید و عملکرد آنها را بررسی کنید. از نحوه عملکرد آنها در تولید محتوا برای وبسایتشان گرفته تا صفحه شبکههای اجتماعی آنها و همینطور استراتژی های بازاریابی و… را تحلیل کنید و سعی کنید در همه موارد یک سروگردن از آنها بالاتر باشید. بخاطر داشته باشید که هرچه رقبای خود را بیشتر بشناسید راحت تر میتوانید از آنها پیشی بگیرید.
گام چهارم: راهاندازی وب سایت
بعد از انجام مراحل بالا بالاخره وقت آن رسیده که در بستر اختصاصی خود کسب و کارتان را راه اندازی کنید، برای راه اندازی وب سایت چندین راه پیش روی شماست.
میتوانید با یک شرکت طراحی وب سایت تماس بگیرید، طرح و ایده خود را با آنها در میان بگذارید تا هم از آنها مشورتی گرفته باشید و هم اینکه آنها دقیقا متناسب با نیاز و سلیقه شما وبسایتی اختصاصی برای شما طراحی کنند. اگر بودجه کافی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود در نظر گرفتهاید، این بهترین گزینه است.
گام پنجم: تولید محتوای مرتبط و جذب مشتری هدفمند
خب! بعد از اینکه وب سایتمان راهاندازی شد نیاز داریم تا نظر مشتریان را به آن جذب کنیم تا بتوانیم درآمد اینترنتی را از نزدیک لمس کنیم. برای اینکار راههای مختلفی وجود دارد از جمله تبلیغات بنری، ریپورتاژ آگهی و… که همگی هزینههای سنگینی دارند، پس چطور میتوان بدون هزینه بازدیدکننده جذب کرد؟ خیلی ساده! با تولید محتوای متناسب با کسب و کارمان. بگذارید کمی بیشتر درمورد این موضوع صحبت کنیم.
فرض کنید که ما یک وبسایت فروش پوشاک داریم، حال میتوانیم با تولید محتوایی که مربوط به حوزه پوشاک است وب سایتمان را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل به افراد مختلف معرفی کنیم. برای مثال مطلبی درباره “نحوه بستن کراوات” مینویسیم و میتوانیم در انتهای همان صفحه پرفروشترین کراوات هایی که در وبسایتمان موجود است را نمایش دهیم. این کار چه فایده ای دارد؟ همراه ما باشید تا از فواید شگفت انگیز آن برایتان بگوییم!
شخصی در گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو این عبارت یا عبارتهای مرتبط با آن را جستجو کرده و اگر وبسایت شما در جایگاه خوبی باشد، وارد وبسایت شما شده و نیازش رفع میشود اما فارغ از آن وبسایت شما و محصولات شما را هم دیده است و ممکن است که در همان لحظه یا در آینده از شما خرید کند. چون طبیعتا شخصی که به دنبال آموزش بستن کراوات میگردد شخصی است که قرار است از کراوات استفاده کند و شما آن محصول را دارید! تمام شد، شما به همین راحتی مشتری هدفمند جذب کردید! پس یاد گرفتیم که رفع نیازهای مشتری میتواند برای ما مشتری ساز باشد.
متوجه شدیم که با تولید محتوای مرتبط با کسب و کارمان و جذب مشتریهای هدفمند از طریق موتورهای جستجو میتوانیم به کسب و کار اینترنتی خود رونق دهیم. اما یک سوال مهم، چگونه در نتایج موتورهای جستجو در جایگاه خوبی قرار بگیریم؟ برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوی عبارت موردنظرتان در موتورهای جستجو مانند گوگل در جایگاه بهتری قرار بگیرید باید مفهوم بهینه سازی و سئو را بدانید. البته نه در حد خیلی حرفهای که زمانبر و تخصصی است، بلکه در حد یک وبمستر (مدیر سایت).
نکته: مواردی از جمله بازاریابی در شبکههای اجتماعی و… هم وجود دارند که توضیح آن ها در این مقاله نمیگنجد.
جمع بندی و نتیجه گیری
در ابتدا متوجه شدیم که کسب و کار اینترنتی چیست و کسب درآمد از اینترنت را در سه مدل فروش کالا، ارائه خدمات و فروش محتوا دستهبندی کردیم. در ادامه با مزیتهای کسب و کار اینترنتی آشنا شدیم که مهم ترین آنها سرمایه اولیه بسیار کم و درآمد بالا است.
بعد از اینکه با مزیتهای این نوع کسب و کار آشنا شدیم سراغ این سوال رفتیم که چگونه میشود یک کسب و کار اینترنتی راهاندازی کرد و در این بخش ۵ گام اساسی و مهم در راهاندازی کسب و کارهای اینترنتی ارائه دادیم.