نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

سایر مقالات

فهرست عناوین

نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

فهرست عناوین

با افزایش دسترسی به اینترنت و روند رو به رشد، بازاریابی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. بازاریابی همیشه در مورد برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، به این معنی است که شما باید مردم را هدایت کنید که وقت خود را به کجا می گذرانند. یعنی در اینترنت. بنابراین، بازاریابی آفلاین دیگر مانند گذشته موثر نیست و باید با رویکردی جدید وارد بازاریابی دیجیتال شوید.

به این مقاله بپیوندید تا با هم در مورد موضوع محبوب نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار بحث کنیم. (اگر قصد تهیه پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی دارید, کلیک کنید!)

دیجیتال مارکتینگ چیست؟


نیل پتل (Neil Patel) که به گفته مجله فوربز جزء 10 دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به این سوال این­گونه پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به گونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود.»

با این تعریف، بازاریابی دیجیتال مفهوم جدیدی نیست. اولین دیجیتال مارکتینگ که در دنیا انجام شد متعلق به 100 سال پیش در دنیا بود. رادیو در سال 1896 اختراع شد. 10 سال طول کشید تا رادیوها به تولید انبوه تبدیل شوند و اکثر مردم آن را بخرند. در اینجا بود که آنها به ایده تبلیغات رسیدند. اولین تبلیغ مربوط به اپرا بود که بلافاصله پس از پخش تمام شد و بازاریابی دیجیتال در همان روز متولد شد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)


بازاریابی سنتی به تبلیغات، از جمله تبلیغات، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه و غیره اشاره دارد. بنابراین هزینه تبلیغات بسیار گران و بیش از حد است زیرا نمی توان موضوع خاصی را هدف قرار داد، گاهی اوقات این هزینه ها هدر می رود. اندازه گیری نتایج به دست آمده از این نوع بازاریابی بسیار دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی چندان مناسب نیست زیرا مخاطب هدف مشخص نیست.

از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال یک روش مدرن است که در آن شما محصولات و خدمات خود را با روش هایی مانند تبلیغات رسانه های اجتماعی، SEO، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات موتورهای جستجو (SEM) بازاریابی می کنید. در این نوع بازاریابی هزینه ها بسیار مناسب بوده و با توجه به امکان هدف قرار دادن مشتریان خاص، برند بسیار موثر و سریع است. اندازه گیری دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارهای تحلیلی نیز آسان است.

شاید از خود بپرسید که کدام استراتژی برای کسب و کار شما بهترین است؟ پاسخ این است که اهداف شما باید به وضوح در فرآیند بازاریابی شما مشخص شود.
اگر می‌خواهید به گروه خاصی از افراد دسترسی پیدا کنید، در حالی که هزینه‌ها را پایین نگه دارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه است. با انجام این کار می توانید فوراً اطلاعات ارزشمندی در مورد مخاطبان خود جمع آوری کنید تا بتوانید کمپین های بازاریابی مؤثرتری ایجاد کنید.

با این حال، هنوز جا برای بازاریابی سنتی وجود دارد. اگر می‌خواهید به یک مخاطب مسن‌تر یا مخاطب محلی دسترسی پیدا کنید، روش‌های بازاریابی سنتی مولدتر و بهتر از روش‌های بازاریابی دیجیتال هستند. اگرچه این روش ها ممکن است “قدیمی” به نظر برسند. اما دلیل اینکه همچنان این نوع تبلیغات را می بینید این است که برای برخی از مشاغل به خوبی کار می کنند.

اگر می خواهید بدانید کدام استراتژی بازاریابی برای کسب و کار شما بهترین است، ابتدا مخاطبان خود را در نظر بگیرید. ببینید چه علایقی را دنبال می کنند و از کجا اطلاعاتی برای تصمیم گیری به دست می آورند. این اشتباه است که بخواهیم یکی از بازاریابی های سنتی و دیجیتال را بالاتر و بهتر معرفی کنیم. زیرا ممکن است هر کدام برای اهداف و مخاطبان متفاوتی مناسب باشند.

تفاوت تبلیغات دیجیتل و تبلیغات سنتی
در این تصویر برخی از تفاوت های تبلیغات دیجیتال و سنتی را می بینید


نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟


در شکل آنلاین دیجیتال مارکتینگ، شما از کانال های آنلاین برای ارائه برند و محصولات و خدمات خود به مشتریان بالقوه استفاده می کنید. اینترنت، اپلیکیشن ها، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال کانال هایی هستند که از طریق آنها به مخاطبان خود دسترسی پیدا می کنید.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ


انواع مختلفی از کانال های بازاریابی دیجیتال وجود دارد. این کانال‌ها پلتفرم‌هایی هستند که می‌توانید برای دستیابی به مخاطبان هدفی که به برند، محصول یا خدمات شما مرتبط هستند و ممکن است به اهداف بازاریابی شما نزدیک‌تر باشند، استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که هیچ کدام طبیعی تر از دیگری نیست. بسته به شرایط و نیازهایتان، باید بدانید که از کدام کانال های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و سپس بهترین روش ها را برای رسیدن به اهداف خود اعمال کنید. بیشتر اهداف شما ایجاد سرنخ، افزایش آگاهی از برند، بهبود نرخ تبدیل و در نهایت فروش بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، می توانید ترکیبی از استراتژی ها را برای اهداف مختلف در نظر بگیرید و ترکیب کنید.
در مرحله بعد، هر یک از این حوزه‌های بازاریابی دیجیتال را مورد بحث قرار می‌دهیم و می‌بینیم که کدام یک بیشترین پتانسیل را برای برآورده کردن نیازهای کسب و کار و مخاطبان شما دارند.

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • جستجوی پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • محتوای حمایت شده
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی
ابزارهای کاربردی در دیجیتال مارکتینگ
در این تصویر ابزارهای کاربردی در دیجیتال مارکتینگ را مشاهده می کنید


اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال


اگر برایتان سوال است که چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:

  • در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد
  • باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد می‌شود
  • به شما در محبوب شدن برندتان کمک می‌کند
  • به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشم‌اندازهای کسب‌و‌کار کمک می‌کند
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود می‌آورد
  • دارای فرصت‌های شغلی گسترده و پویا است
  • به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک می‌کند

این نکات مزایای قابل توجه بازاریابی دیجیتال در کسب و‌ کار هستند. در ادامه ۱۰ دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

۱. نرخ رو به رشد بازارهای دیجیتال


بازاریابی آنلاین یک فناوری در حال تحول با سرعت بالا بوده و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را به وجود آورده است. از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، بازاریابی دیجیتال نیمی از وضعیت معیشت و روند فناوری را به خود اختصاص داده است.

 

۲. فرصت‌های شغلی متنوع


بازار کار دیجیتال مارکتینگ
 گزینه‌های شغلی متنوعی را برای افراد ایجاد می‌کند به نحوی که می‌توان حتی از خانه هم به صورت دورکاری در این حوزه فعالیت کرده و درآمد قابل توجهی کسب کرد. با گسترش و توسعه روز‌ به‌ روز فناوری، شاهد آگهی‌های استخدام بیشتری در این حوزه هستیم.

۳. راهی آسان برای شروع یک کسب و‌ کار خلاقانه


با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و حتی با ایجاد وبلاگ می‌توانید به راحتی کسب و‌ کار خود را شروع کنید. سپس می‌توانید با تدوین یک استراتژی مناسب، بهترین کانال بازاریابی را برای دسترسی به مخاطبان هدف خود مشخص کرده و فعالیتتان را آغاز کنید.

 

۴. پیشرفت آسان در قیف فروش دیجیتال


شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب می‌توانند برای وب‌سایت شما ترافیک قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کرده و حتی محصولات با خدماتتان را تبلیغ کنند. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

 

۵. جذب آسان مخاطب در بسترهای اینترنتی

 

هنگامی که تمرکز کسب و‌ کار خود را روی دیجیتال مارکتینگ می‌گذارید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. بلکه باید به کمک این روش مخاطبان بسیاری را به برند خود جذب کنید. برای مثال بازاریابی دیجیتال در ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نقش اساسی دارد.

 

۶. شکاف مهارت‌های دیجیتال


بازارهای دیجیتال به دلیل رو به رشد بودن، دارای فرصت‌های شغلی بسیاری هستند و به همین دلیل تقاضای زیادی برای افرادی که مهارت دیجیتالی دارند، وجود دارد. حتی اگر یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه نیستید، باز هم می‌توانید با استمرار فعالیت و تجربه جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنید. هر چند همین بازار نو و رو به رشد باعث شده تا با شکاف مهارت‌های دیجیتال مواجه شویم.

شکاف مهارت در واقع به تفاوت بین مهارت‌های مورد نیاز برای انجام کار و مهارت‌هایی که یک فرد دارد، گفته می‌شود. در نتیجه افرادی که با شکاف مهارت استخدام می‌شوند، توانایی لازم را برای انجام کارها ندارند و به همین دلیل حضور نیروهای متخصص بسیار ضروری است.

 

۷. تطبیق پذیری


پس از تسلط بر مهارت‌های برتر برای نقش بازاریاب دیجیتال، با مهارت‌های دیگری هم آشنا خواهید شد. اگر در یک حوزه تخصص دارید، برای تغییر جایگاهتان لازم است تا کمی تلاش کنید و سپس وارد شاخه‌های دیگر آن شوید. شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که می‌خواهید کار کنید و با ارتقای مهارت‌های قبلی، مهارت‌های جدیدی هم یاد بگیرید. در این زمینه، گزینه‌های بسیار زیادی در کنار فرصت‌های یادگیری وجود دارد و در نتیجه می‌توانید از مهارت‌های خود بهترین استفاده را کنید.

 

۸. تحول در بازاریابی دیجیتال


بازاریابی دیجیتال یکی از زمینه‌هایی است که همیشه در آن نکات جدیدی برای یادگیری پیدا خواهید کرد. این منابع به شما امکان خلاقیت در برنامه‌های بازاریابی‌تان را می‌دهد. با توجه به اینکه در موسسات بازاریابی، افراد با پیشینه‌های مختلف و استراتژی‌های گوناگون کار می‌کنند، می‌توانید از آن‌ها اطلاعات متنوعی کسب کنید. همچنین خواندن بهترین کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند باعث پیشرفت شما در این زمینه شود.

 

۹. پشت سر گذاشتن رقیبان


تطبیق بازاریابی آنلاین با سازمان شما یک ضرورت است و به شما امکان می‌دهد تا شرکت و چشم‌اندازتان را بشناسید. حتی اگر شما محتوا و وب‌سایت عالی داشته باشید، باز هم ممکن است به دلیل مطلع نبودن از روند فعلی بازار، نتیجه مطلوبی نگیرید.

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟


این دسته شامل فعالیت‌های بازاریابی مشابهی است که به روش و محیط سنتی هنگام استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود:
  1. بازاریابی محیطی ارتقایافته
  2. رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی
  3. تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی
  4. تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی
روش های دیجیتال مارکتینگ آفلاین
در این تصویر روش های دیجیتال مارکتینگ آفلاین را مشاهده می کنید


معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ


1. یک جنبه منفی بازاریابی آفلاین این است که به طور کلی ارسال یک پیام شخصی و هدفمند به یک بخش مشتری خاص بسیار دشوار است. مثلا، شما می توانید پیام تبلیغاتی خود را برای هرکسی که جلوی تلویزیون می نشیند ارسال کنید، اما هرگز نمی توانید یک پیام منحصر به فرد برای همه ارسال کنید. مثلا، اگر بتوانید فردی را که قبلاً نمی‌شناختید جذب کنید و یک پیام تشکر یا تخفیف ویژه از طرف شخصی که قبل از خرید مجدد از شما خرید کرده است برای او ارسال کنید، جذاب‌تر خواهد بود. بجای، اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که در حین پخش آگهی های تبلیغاتی خود جلوی تلویزیون بنشینید، باید پیام یکسانی را به هر دو ارسال کنید.

2. یکی دیگر از نکات منفی این نوع تبلیغات، دشواری سنجش و ارزیابی اثربخشی آن است. به عنوان مثال، وقتی در یک شهر به طور همزمان در رادیو، تلویزیون و بیلبوردهای تبلیغاتی تبلیغ می کنید، نمی توانید دقیقاً بدانید که چند نفر تبلیغ شما را دیده اند، چند نفر از شما خرید کرده اند، چند نفر از رادیو و چند نفر از شما خرید کرده اند. آنها از شما خرید کردند و … هیچ یک از این سوالات را نمی توان به وضوح در بازاریابی آفلاین پاسخ داد.
اما در دیجیتال مارکتینگ آنلاین، این 2 شاخص منفی وجود ندارد، بلکه می توان بسیار دقیق متمرکز و اندازه گیری کرد.

سخن آخر


مسائل مربوط به بازاریابی دیجیتال به قدری گسترده است که نمی توان همه جنبه ها را در یک مقاله به تفصیل پوشش داد. اما در این مقاله سعی کردیم شما را با اصول، شاخه ها و برخی مسائل دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. امیدوارم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوبی در مورد این موضوع کسب کرده باشید. اگر سوالی دارید، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *